Endnu en gang deltog KUFA på Kulturmødet Mors – med debatter, foretræde i Folketingets Kulturudvalg og netværksarrangementer. Programmet bevidner om at kunstneres arbejdsvilkår, rettigheder og rolle i samfundet fortsat skal debatteres for at konsolideres.

Torsdag 21. august

Er kunstbranchen det vilde vesten? – Billedkunstens Camp

Panel: kunstner og forfatter Aske Kreilgaard, kurator Astrid Wang. Moderator: Signe Klejs, KUFA.

Hvordan er kunstnernes arbejdsmiljø i praksis – økonomisk, psykisk og socialt?
Debatten kredsede om arbejdsforhold, manglende anerkendelse af kunstneres indsats, projektlederrollen, psykisk pres og solidaritet.

  • Astrid Wang beskrev kunstfeltet som en ”by på prærien” med egne love og skjulte døre. Hun fremhævede behovet for mere solidaritet og samarbejde.

  • Aske Kreilgaard pegede på, at uden kollegial støtte bliver man ”kørt over”. Han mindede om, at hvis vi som samfund vil opruste kulturelt, må vi også investere i vilkårene.

  • Signe Klejs introducerede den hollandske Fair Practice Code som inspiration for transparens i udstillingsøkonomier.

Debatten sluttede med en appel om sammenhængskraft og kulturens rolle i demokratiet.


Fredag 22. august

Foretræde for Folketingets Kulturudvalg

KUFA og Christoffer Jacobsen fra Employ (Norge) havde bedt om foretræde for udvalget for at drøfte den strammede praksis hos a-kasserne.
Budskabet var klart: KKART har i to årtier sikret ansatte kunstnere lønmodtagerrettigheder, men a-kassernes praksis truer nu modellen. Der er behov for politisk anerkendelse, så kunstnere kan bevare stabilitet, dagpengeret og ordentlige vilkår.

Kunst, shitstorms og trusler – Billedkunstens Camp

Moderator: Signe Klejs, KUFA.

Runde 1

  • Louis André Jørgensen fortalte om sit værk Shitface (aluminium med forstenet lort), som blev udlagt som ”lortekunst” i medierne. Den egentlige historie druknede i personangreb, mens de blev stemplet som provokunstner.

  • Maria Work Nygård, kulturkonsulent i Aarhus Kommune, understregede balancen mellem mod og ansvar i offentlig kunst, og vigtigheden af borgerinddragelse.

Runde 2

  • Aske Jonatan Kreilgaard fortalte om trusler og beskyldninger efter sin skulptur Agape (en ammende mand). Ved at tage ejerskab over sin fortælling vendte han shitstormen til en ”love storm” af støtte.

  • Peter Ole Pedersen, Kunsthal Aarhus, pegede på institutioners ansvar for at planlægge håndteringen af kontroversielle værker.

  • Rasmus Faber Lundberg, Kulturmonitor, understregede mediernes ansvar for at bringe begge sider og undgå clickbait.

Debatten viste, at kunstnerne ofte betaler prisen, når kunst vækker stærke følelser – men også at ejerskab, støtte og omtanke kan ændre fortællingen.


Fredag aften 22. august

Ovation – fyraftensarrangement

Et uformelt netværksmøde i værkstedet med fokus på bæredygtige arbejdsliv for kunstnere. Mange kunstnere savner kollegaer i hverdagen, og netværksmødet summede af snak. Mere af det!


Lørdag 23. august

Kooperativer er ikke kun for hippier! – Billedkunstens Camp

Panel: Signe Klejs (KKART/KUFA), Signe Sylvester (De Kreatives Forretning), Christoffer Jacobsen (Employ, Norge).

Tre kooperativer i dialog om demokrati, økonomi og solidaritet.

  • At være del af et kooperativ er ikke en ydelse, man køber – det er et fællesskab, hvor man bidrager solidarisk.

  • Signe Sylvester påpegede, at man som ansat i et kooperativ må give afkald på selvopfattelsen som ”selvstændig”, men til gengæld får sikkerhed og fælles styrke.

  • Debatten viste stor interesse for kooperativer som en løsning for kunstnere og andre i den prekære gråzone, hvor projekt- og privatøkonomi ofte flyder sammen.

KUFA’s deltagelse på Kulturmødet viste behovet for og viljen til at styrke kunstneres arbejdsvilkår – gennem debat, politisk dialog og konkrete løsninger som kooperativer.

Vi ser frem til at arbejde videre med de mange input og partnerskaber fra årets møde.

Scroll